2011. november 17., csütörtök

Pezsgős


A mai egy igazi családi recept, ami azért is kerül fel imbiszre, hogy felejtés esetén se kelljen hívni, kérdezni, jegyzetelni, csak keresni, olvasni és ismételni. A párolt káposzta valószínűleg máshol is készül így, én Herr Paprika mamájától, Évától tanultam el, és megszerettem annyira, hogy nagy kedvvel enném és eszem is csak magában, mert nem egyszerűen jó vagy finom, de abbahagyhatatlan. Nem mondom, először furcsákat gondoltam, és nagyon meglepődtem, amikor megtudtam, a szalonnabőr fontos szerepet játszik a receptben, de higgyék el, gyorsan megszoktam a gondolatot, sőt ma már nem is kell eszembe juttatnom, hogy a szalonnabőr tartalékolandó a káposztás időkre. Persze aki nagyon nem kedveli, nyugodtan hagyja el, más lesz ugyan, de talán nem kevésbé jó. A cukor ugyancsak fontos alkotóelem, ekkora mennyiség azt hiszem, gond és lelkiismeret-furdalás nélkül elnézhető, a pezsgő meg pláne, az alkohol úgysem marad velünk. (Zárójelben jegyezném meg, számomra ez inkább öröm, mint bánat, nem tartozom a pezsgőivók táborába, szilveszterkor egy-két koccintás bőven fedezi az éves igényemet, már készülök is rá.)
A káposzta ropogós libacombok mellé készült, hagymás tört burgonya társaságában, kiváló hangulatban fogyasztottuk Ágóékkal, a dokumentálás pedig elmaradt, bár nem is terveztem az egész megírását. A káposztára koncentráltam, ennek következtében ismét sikerült magamhoz hűen hatalmas adagot főzni, de persze ez relatív, végül minden elfogyott. Néhány nap alatt.
Itt a vége, főzünk.




Pezsgős káposzta birsalmával


1 kg vörös káposzta (csíkokra vágva)
2 nagy vöröshagyma
kb. 4 dl száraz pezsgő
1 ek cukor
1 nagy darab szalonnabőr
őrölt kömény
2-3 birsalma
2 ek olaj


A hagymákat megpucoljuk, apróra vágjuk. A birsalmákat meghámozzuk, cikkekre vágjuk, magházat kivesszük, majd kisebb darabokra vágjuk a szeleteket. A szalonnabőrt nagyobb darabokra vágjuk, hogy a főzés végén könnyen kivehető legyen. Egy nagyobb magas falú serpenyőben felmelegítjük az olajat, rádobjuk a hagymát, sütjük, míg üveges nem lesz, a végén jöhetnek a szalonnabőrök is. Meghintjük a hagymát egy evőkanál cukorral, átkeverjük, hagyjuk karamellizálódni. Következhet a csíkokra vágott káposzta és a birsalma, kevergetve sütjük 3-4 percig, majd az egészet felöntjük a pezsgővel. Só, 2 teáskanál őrölt kömény, keverés, majd a legalacsonyabb fokozaton hagyjuk a káposztát lefedve párolódni. Néha ne felejtsük el átkeverni, ha esetleg kevés lenne a folyadék, pótolhatjuk még pezsgővel vagy vízzel. Ha a káposzta szépen megpuhult, készen is vagyunk, kóstoljunk, mint mindig, ha bármi hiányozna, most lehet pótolni.


Holnap desszert, és őszintén bevallom, már az adventi kekszeken, sütiken gondolkodom. Ráadásul a sütikommandó is készülődik, szóval van magyarázat.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails