2010. június 25., péntek

Zsázsaszüret

A zsázsa szeret engem, vagy csak ilyen magától, az ablakpárkány ládájában mindenesetre óriásira nőtt. Nem zavarta se szél, se eső, virágokat növesztett, aztán elhullatta a szirmokat és kis kerek tasakok virítottak, bennük pedig a magok. Nincs mese, tenni kell valamit, mondtam magamnak néhány hete. Terveztem levest, salátát, rántottát, de végül nem történt semmi. Ránéztem a konyhaablakra, hát igen, a gigantikus zsázsa még mindig ott lengedez.
A héten aztán megtörtént a csoda, elvetettem minden ötletet és ráálltam valami másra. Rizottó lesz, abba rossz nem lehet, meg citromos gomba, azt amúgy is igen szeretem (próbálják ki melegen, valamilyen zöld salátára öntve, jó sok citrommal és kakukkfűvel), de megkönnyebbültem. Elő az ollót, szépen levágtam az ágaskodó részeket, leszedegettem a leveleket, a kerek magtartó pedig tálcára kerültek, mi lesz velük, még nem tudom, hivatalosan most szárítom, aztán majd kialakul.

Recept (kb. 4 adag)

20 dkg rizottó rizs (arborio)
1 kisebb fej vöröshagyma
50 dkg gomba
fél citrom
1 marék zsázsa
néhány ág (citromos) kakukkfű
1 dl száraz fehérbor
kb. 1 liter alaplé
6-7 dkg vaj
parmezán
olívaolaj

bors

A gombát bő víz alatt lemossuk, egy szűrőn hagyjuk lecsöpögni, száradni. A hagyma héját lehúzzuk, apróra vágjuk. A zsázsát, kakukkfüvet megmossuk, papírtörlővel leitatjuk a vizet, előbbit felvágjuk, utóbbi leveleit lehúzzuk az ágakról. Az alaplevet felmelegítjük (ha 1 fagyasztott tömb, mint az enyém volt tegnap, talán beelőzheti a többi lépést). A rizottó a szokásos módon készül: a vaj felét felolvasztjuk egy nagyobb edényben, majd jöhet a hagyma, üvegesedésig sütjük. Ezután az edénybe öntjük a rizst, 1 percig pirítjuk, majd felöntjük a borral, hagyjuk, hogy felszívja a folyadékot. Ezután merőkanállal adjunk hozzá az alapléből, keverjünk, majd ha már tűnőben a folyadék, merjünk újra. Kevergetünk, figyelünk.
Közben elkészülhet a gomba. Egy nagyobb serpenyőbe tegyünk olívaolajat, nagy lángon forrósítsuk fel, közben a gombákat vágjuk közepesen vastag szeletekre. Ha már forró a serpenyő, jöhetnek a gombák, pirítsuk óvatosan forgatva nagy lángon, amíg szépen megpirulnak. A nagy hő fontos, különben inkább főtt és nem sült lesz az a gomba. Ha már szépen megpirultak és kezdenek egy kicsit levet engedni, facsarjuk rá a citromot, keverjük át, sózzuk, borsozzuk és zárjuk el.
A rizottóról nem feledkezünk meg eközben sem, öntünk, keverünk, a végeredmény krémes állag, puha, de nem szétfőtt rizs. Ha már itt tartunk, jöhet a vaj másik fele és egy nagy adag parmezán (nincs mennyiség, amennyi jólesik), keverjük át, zárjuk el. Most szórjuk bele a zsázsát és a kakukkfüvet, még egy keverés, ennyi. A tányérokra kanalazzunk rizottót, tetejére ülhetnek a gombák, ehetünk.

Jó ez a bejegyzés, benne a zsázsa, csak a képeken nem látszik. De higgyék el, benne van, csak túltengnek a többiek, ráadásul én még szórtam egy kis kakukkfüvet, mert olyan fotogén. Nem igaz?

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails