2010. május 17., hétfő

Az újkrumpli fojtva jó

Az én szabolcsi nagymamámnak volt egy öntöttvas edénye, én már csak patinával láttam, benne készült szinte minden étel, amit szerettem. Panninak is lett egy ugyanolyan, abban csinált sok fontosat, amit otthon megtanult. A fojtott krumplit is, éppen ugyanúgy, ahogy az én nagymamám. Hogy mit jelent a név? Az újburgonya egyik fajtáját is nevezik így. Panni nekünk inkább az elkészítés módjával magyarázta az elnevezést. A bátrabbak ugyanis nem tesznek bele semennyi vizet, de az óvatosak is csak egy megnyugtatásnyit. Az edényre kerül a tető, a krumpli aztán megizzad a gőzben. Hőbe fojtjuk.


Fojtott krumpli



1 kg újburgonya
2-3 fej vöröshagyma
3-4 kk pirospaprika
1 nagy csokor friss petrezselyem

2-3 ek olaj


A krumpliszemeket bő vízben, kefe segítségével tisztítsuk meg, a kisebbeket felezzük, nagyobbakat negyedeljük. A meghámozott hagymákat vágjuk apróra. Egy öntöttvas, vagy valamilyen hasonló masszív edényben forrósítsunk 2-3 ek olajat, dobjuk rá a hagymát, süssük, amíg üveges lesz. Akkor tegyük az edénybe a burgonyákat, forgassuk az egészet át, majd adjunk hozzá kb. 1 deci vizet, szórjuk rá a pirospaprikát, sózzuk, majd keverjük újra át, vegyük lejjebb a lángot, fedjük le. Az újkrumpli nagy víztartalma miatt kienged majd annyi vizet, ami elegendő lesz ahhoz, hogy megpuhuljon és ne is égjen le. Néha emeljük le a fedőt, keverjük át, de gyorsan, ne hagyjuk elmenekülni a gőzt. Villával ellenőrizhetjük a krumplik állagát, kb. 15 perc alatt elkészülnek. A petrezselymet közben mossuk meg, itassuk fel róla a vizet, vágjuk le a vastagabb szárakat és aprítsuk kicsire. Miután megpuhultak a krumpliszemeink, szórjuk bele a petrezselymet, kóstoljuk meg, ha szükségét érezzük, sózzuk.

Nekem is van már öntöttvas edényem, meg igyekezetem is, hogy mindent ugyanúgy tegyek, ahogy Panni és a nagymamám. Egyék köretnek, én bármikor megeszem magában is. Uborkasalátával (szerintem szigorúan tejföllel) a legjobb.
Ne feledjék, akkor is tavasz van, hát egyenek tavaszit.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az öntött vason nincs patina! Az csak réz tárgyakon vagy réz ötvözezeken képződik!a vason rozsda van!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails