2010. április 9., péntek

Tervezz, aztán főzz!



Gyerekkoromban evés közben két dolgot szerettem olvasni: Horváth Ilona szakácskönyvét és a Fakanál magazint. Bármilyen falat is volt a számban, bármi másnak el tudtam képzelni az ízét helyette. A szokásom ma is tart még, bár inkább lefekvés előtt olvasgatok recepteket, közben nem eszem, de Herr Paprika mégis cikiz néha (ő viszont régi autós, legós és így tovább prospektusokat nézeget, az enyémből legalább lesz valami).
A mostani könyvhalmozásnak, újságelővételnek legalább célja is volt, mégsem mindegy mit tesz az ember az asztalra, ha meglátogatják a szülei. Tehát tervezgettem, gondolkodtam, tervezgettem és gondolkodtam. Reggelenként véleménycsere Herr Paprikával, kihúztam, változtattam, bővítettem, rövidítettem, listát írtam, döntés, vásárlás és főzés.
A leves tegnap már bemutatkozott, most jöhet a hosszú nevű húsvéti főfogás: mangalica szűz szalonnába tekerve, hozzá diós medvehagyma pesto, rozmaringos polenta, édeskömény. Gigantikusan hosszút nem szeretnék írni, nem olvasnám el én sem, szóval rövidítek, ahogy tudok.

Mangalicaszűz (ahogy Herr Paprika készíti)

2 db (6 főre)
bacon
bors

A megmosott, megszárított húst vágjuk 2-3 cm-es darabokra, majd mindegyik köré tekerjünk 1 szelet bacont, rögzítsük fogpiszkálóval, végül borsozzunk. Sütéskor forrósítsunk fel a serpenyőben olajat, süssük a hús mindkét oldalát néhány percig, majd öntsünk alá fehérbort, fedjük le és pároljuk kb. 8 percig.

Polenta

8 dl tej
2 dl tejszín
110 g kukoricadara
2 ek olívaolaj
2 rozmaringág
5 dkg vaj

Az arányok Giorgio Locatellitől származnak. A remek megvalósítás viszont már Herr Paprikáé. Tehát forraljuk fel a tejet, tejszínt a rozmaringággal adjuk hozzá az olívaolajat. Vegyük ki a rozmaringot, majd szép lassan öntsük bele a polentát, közben keverjük folyamatosan, sózzuk meg egy picit. Mikor már egy kicsit megdagadt, fedjük le, különben biztosan leköp. Főzzük kb. 15-20 percig, kóstolással eldönthető, mikor van készen. Végül keverjük el benne a vajat.

Diós medvehagymapesto


1 nagy csokor medvehagyma fele
2-3 maréknyi dió
extra szűz olívaolaj
parmezán


Pirítsuk meg a diót száraz serpenyőben, majd hagyjuk kihűlni. (Ha igazi türelemjátékosok vagyunk, mint Herr Paprika, akkor még melegen leszedhetjük a dió héját.) Azután történhet az aprítás géppel, vagy mozsárban, én most az előbbit választottam. Tehát aprítsuk fel a diót és a medvehagymát, majd adagoljuk hozzá az olívaolajat, sózzuk és reszeljünk bele egy jó adag parmezánt. Keverjük alaposan össze. Arányokat írni nehéz, készítse mindenki kedve szerint harsányabbra, vagy enyhébbre, de az olívaolajat ne sajnáljuk belőle.

Az édesköményről csak néhány szót. Mossuk meg, karikázzuk fel, tegyük a szeleteket egy tűzálló tálba. Dobjunk a tetejére vajat, sózzuk, borsozzuk és öntsünk alá száraz fehérbort. Lefedve tegyük a sütőbe és hagyjuk benne addig, amíg puha lesz, de még egy kicsit roppanós.

Tálalás a fenti kép szerint. Vagy másképp.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails